Goedkope city trip naar Krakau polen

Op een goedkope citytrip naar Krakau!

Ik was aan het werk met collega Laura toen we bedachten ‘Hé, zullen wij samen eens een leuke citytrip maken?‘. Toen we eenmaal thuis waren slingerden we onze laptops aan en belden we elkaar op. Er was maar één eis aan de bestemming: het moest goedkoop zijn. Nou, dat lukte! Nog geen uur later hadden we voor 120 euro twee vliegtickets naar Krakau in Polen. En zo ontdekten we een paar weken later Krakau… on a budget!

Een mooie en hele snelle vlucht was het vanaf Eindhoven. Met een geweldige zonsondergang boven de bergen van Polen. Van tevoren hadden we wel al even uitgezocht hoe we zo goedkoop mogelijk in de stad konden belanden. Daarop hadden we onze Airbnb ook uitgekozen, midden in het centrum zodat we niet veel hoefden te reizen. Die Airbnb was zo’n € 150,- voor vijf dagen, niet slecht toch?!

En zo kwamen we aan op Kraków-Balice en volgden we de borden met ‘train‘ erop. Kaartjes konden we alleen niet op het perron kopen, wat een beetje raar was. We gokten er maar op dat het wel in de trein kon, en jawel hoor! Voor maar 9 zloty (2 euro) per persoon werden we naar Krakau Glowny (centraal station) gereden, wat misschien een half uurtje duurde. En gelijk hadden we al contact met de lokale bevolking! Al was het een jongetje van een jaar of 3 die sowieso zijn luier vol had zitten met een flink geurende verrassing. Hij vond het wel leuk bij ons, en de rest van de rit heeft ons gezelschap gehouden door tikkertje te doen.

Voel je de kou door je scherm? Steek die handjes maar in die wantjes!

En toen waren we er: Krakau! Via een groot winkelcentrum kwamen we buiten terecht en hoefden we maar 10 minuten te lopen om onze Airbnb te vinden. Aldaar leek het een soort escape game om erachter te komen hoe we de sleutel konden vinden, en na een kwartier klungelen en gieren lukte het ons. De volgende beproeving waren de 6 trappen omhoog naar ons appartement, die zo’n enorm vies sanitair had dat we maar een klacht indiende.

Rare tradities

En wat bleek midden in de nacht: Krakau had door de middeleeuwen een bijzondere traditie overgehouden. Ieder uur hoorde we namelijk een trompetriedeltje, ja… ieder uur. 24 uur per dag! Liet nou net ons dakraampje vrijwel naast de plek des onheils te zijn: de Mariakerk. Bovenin de kerk schuift daar ieder uur namelijk een trompet uit het raampje. Het precieze verhaal lees je hier.

Goedkoop naar krakau

De Wieliczka zoutmijnen

Toch stappen we ’s morgensvroeg ons bed uit om op avontuur te gaan, de kou in. Het plein zit vol duiven! We lopen naar de supermarkt, kopen een zak vol gekke Poolse broodjes en lopen naar het busstation. Daar nemen we bus 304 naar de Wieliczka zoutmijnen en daar dalen we met een gids meters naar beneden de mijn in. En je zou het zo gek niet bedenken maar er is zelfs een enorme kathedraal uitgehouwen uit het gesteente. Dit was véél indrukwekkender dan we dachten en dus absoluut het bezoek waard!
Souvenirs meenemen was hier ook heel leuk, omdat het zo goedkoop was. Het bezoekje aan de mijn echter was zo’n 100 PLN, maarliefst 22 euro. Máár daarvoor waren we wel drie uur binnen met een gids.

Een kathedraal van… tja… zout!

Het Wavel kasteel

Nadat we de avond hadden rondgedobberd in ons grote Airbnb bad (inmiddels schoon) en meermaals wakker werden getoeterd in de nacht, was het de volgende dag tijd voor het Wavel kasteel. Het was een mooie wandeling door de binnenstad om er te komen en onderweg kochten we als ontbijt weer een Pools broodje bij de supermarkt.
En warempeel, dat kasteeltje leek nog veel groter dan we dachten en had meerdere ruimtes die je kon bezoeken. In de zomer kun je er zelfs nóg meer zien dan wij in Januari. We kochten the whole package voor ook zo’n 100 PLN en bezochten daarmee de staatskamer, de koninklijke vertrekken en de wapenkamer. Ook de kathedraal, véél groter dan we dachten, liepen we door.

Goedkope city trip naar Krakau polen
Goedkope city trip naar Krakau

En toen kwam het spannendste van ons bezoek: de draak. Want er zou een heuse draak geleefd hebben. En we vonden hem aan de rand van het kasteel, vlakbij de rotsen. Hij spuwde zelfs vuur!

Of kasteel Wavel daarmee een aanrader is? Ja! Zeker!

Kazimierz, de Joodse wijk

Vanaf het Wavel kasteel loop je zo naar de Joodse wijk, waar je zeker een bijzondere sfeer proeft. Er zijn heel veel toffe restaurantjes, maar ook een duidelijke vinger naar de Joodse geschiedenis. Wij slenterden door de steegjes en maakte de ene na de andere foto. We vonden er ook veel hippe winkeltjes en tweedehands kledingzaken.

Ook vind je in deze wijk de bekende filmlocatie van Schindler’s List, die je absoluut even gezien moet hebben.

previous arrow
next arrow
Slider

De ghetto

Vanaf Kazimierz dachten we ook nog ‘even’ naar de zogeheten ghetto te lopen, wat toch wat verder was dan we dachten. Pas in het donker kwamen we aan, maar hadden we wel een mooie route gelopen.
Daar troffen we het monument voor de Joden aan, waar elke stoel symbool staat voor 1000 verloren slachtoffers.

Schindler’s fabriek was hier ook dichtbij, maar was helaas al gesloten. Toch hadden we die graag bezocht, dus sla die zeker niet over!

Eervolle vermelding

Goedkope city trip naar Krakau

Na een dag door heel Krakau te hebben gelopen, was het tijd om onze knorrende maagjes te troosten met wat lekkers. Op TripAdvisor zochten we goede restaurants en kwamen we terecht bij Urara Sushi, vlak achter het grote plein. En dus op kruipafstand van onze Airbnb.
We werden verrast met de beste sushi die we ooit op hadden! WOW.
Mocht je dus een trip naar Krakau gepland hebben en dol zijn op sushi, sla dit restaurant dan niet over!

Lees ook: goedkoop naar Disneyland Parijs

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *